Kredito unijos bei kiti elektroninių paslaugų teikėjai pasitiki Smart-ID priemone, kurią naudoja asmens tapatybės patvirtinimui (PIN1) bei elektroniniam parašui (PIN2). Smart-ID sprendimas atitinka aukščiausius saugos standartus siūlant asmens tapatybės patvirtinimo ir elektroninio pasirašymo priemones.
Jūsų PIN kodai yra naudojami atitinkamų elektroninių operacijų metu: PIN1 kodą naudosite Jūsų tapatybei patvirtinti kai jungiatės prie el. bankininkystės ar kitų el. paslaugų, o PIN2 kodą naudosite el. dokumentų pasirašymui elektroniniu parašu ir mokėjimo operacijoms patvirtinti.
Kredito unijos bei kiti elektroninių paslaugų teikėjai pasitiki Mobile-ID priemone, kurią naudoja asmens tapatybės patvirtinimui (PIN1) bei elektroniniam parašui (PIN2). Mobile-ID sprendimas atitinka aukščiausius saugos standartus siūlant asmens tapatybės patvirtinimo ir elektroninio pasirašymo priemones.
Jūsų PIN kodai yra naudojami atitinkamų elektroninių operacijų metu: PIN1 kodą naudosite Jūsų tapatybei patvirtinti kai jungiatės prie el. bankininkystės ar kitų el. paslaugų, o PIN2 kodą naudosite el. dokumentų pasirašymui elektroniniu parašu ir mokėjimo operacijoms patvirtinti.
Vienkartiniai saugos kodai, siunčiami SMS žinute, yra skirti kliento tapatybės identifikavimui el. bankininkystėje ir joje atliktų operacijų patvirtinimui. Vienkartiniai saugos kodai kurie sudaryti iš 4 skaitmenų yra siunčiami į Jūsų nurodytą mobiliojo telefono numerį, kiekvieno prisijungimo prie sistemos bei kiekvienos operacijos (išskyrus mokėjimus tarp savo sąskaitų) tvirtinimui. SMS žinute gautas kodas uri būti įvestas el. bankininkystėje “i-Unija”.
Internetui ir skaitmeninėms technologijoms tapus neatsiejama kasdienybės dalimi, asmens duomenų ir finansinio saugumo užtikrinimas darosi vis opesnė problema. Internetiniai sukčiai tobulėja kartu su technologijomis, nuolat tobulina esamas bei atranda naujas ir vis sunkiau atpažįstamas apgaulės schemas. Žinojimas, kokiais metodais veikia finansiniai nusikaltėliai, gali mus apsaugoti. Finansiniai sukčiai nesirenka amžiaus ar lyties – į jų „nasrus“ gali papulti bet kuris iš mūsų. Kredito unijos dalinasi informacija ir patarimais, kaip demaskuoti piktus finansinių sukčių kėslus.
Sulaukėte „tik kartą gyvenime“ pasitaikančio šanso investuoti ir praturėti.
Susisiekęs kredito unijos darbuotojas prašo Jūsų asmens ir prisijungimo prie el. bankininkystės duomenų.
Sulaukėte skambučio iš svarbios organizacijos pareigūno su prašymu pervesti pinigus.
Greitai užsimezgę romantiniai santykiai virto prašymu padėti finansiškai.
Atkreipkite dėmesį! Jeigu piniginės lėšos buvo pervestos Jūsų pačių iniciatyva arba sukčiams atskleidėte savo asmeninius duomenis, susijusius su mokėjimo sąskaita, tikėtina, kad kredito unija Jūsų prarastų lėšų sugrąžinti negalės.
Su Jumis susisiekęs kredito unijos darbuotojas prašo atnaujinti duomenis? Kilo sistemos nesklandumų ir paslaugus darbuotojas nori padėti – tereikia Jūsų prisijungimo duomenų ir viską padarys už Jus?
Svarbu! Nei banko, nei Sodros, nei kredito unijos ar bet kurios kitos institucijos arba organizacijos darbuotojas negali prašyti Jūsų prisijungimo ar kitų asmeninių duomenų. Jei taip nutiko – tikriausiai susidūrėte su finansiniais sukčiais.
Romantinį sukčiavimą naudoja asmenys, siekdami sukurti iliuziją apie meilės interesus ir romantinius ketinimus. Tai apgaulinga praktika, paremta emocine manipuliacija, siekiant apgauti auką finansiškai.
Visada reikia turėti galvoje, kad kito žmogaus rodomas dėmesys Jums internete (pažinčių portaluose, socialiniuose tinkluose ir kt.) gali būti labai gerai apgalvota sukčių schema. Jums tai – flirtas ir atgaiva po darbų, jiems – strateginis veiksmų planas.
Paieškokite informacijos apie naująją simpatiją internete: ar turi aktyvias paskyras kituose socialiniuose tinkluose, ar turite bendrų draugų, ar paskyroje naudojama nuotrauka nėra viešai prieinama „Google“ paieškoje kito asmens vardu? Paklauskite šeimos ir draugų nuomonės.
Tai būdas, kuomet skambinantis sukčius prisistato kaip pareigūnas, nurodo savo vardą bei pavardę, pasisakp esąs iš policijos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT), Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) ar panašios institucijos. Prisiminkite, kad dėl nelaimingo atsitikimo pareigūnai gali tik informuoti ir paprašyti patikslinti detales. Kitu atveju, gali būti, kad papuolėte į sukčių pinkles.
Jei tokios informacijos reikalaujama arba jau atskleidėte prisijungimus prie savo el. bankininkystės – nedelsdami susisiekite su savo kredito unija bei policija. Naudokitės tik oficialiuose šaltiniuose nurodytais finansų įstaigų ir teisėsaugos kontaktais.
Brangią prekę atradote už neįtikėtinai žemą kainą? Tikėtina, kad tai dar viena sukčiavimo forma. Jei vis dėlto nusprendėte išbandyti laimę ir surizikuoti – turėkite atskirą kortelę apsipirkti internetu. Jos sąskaitą papildykite tik prieš atlikdami mokėjimą ir tik tiek lėšų, kiek reikia konkrečiai prekei ar paslaugai įsigyti.
Išsisaugokite pirkimo patvirtinimą, susirašinėjimą su pardavėju, informaciją apie pristatymą, jei prekė buvo grąžinta pardavėjui – grąžinimą patvirtinantį dokumentą, pvz., pašto siuntos kvitą.
Brangią prekę atradote už neįtikėtinai žemą kainą? Tikėtina, kad tai dar viena sukčiavimo forma. Jei vis dėlto nusprendėte išbandyti laimę ir surizikuoti – turėkite atskirą kortelę apsipirkti internetu. Jos sąskaitą papildykite tik prieš atlikdami mokėjimą ir tik tiek lėšų, kiek reikia konkrečiai prekei ar paslaugai įsigyti.
Svarbu žinoti, kad atsiskaičius savo mokėjimo kortele, klientas gali kreiptis į kredito uniją dėl lėšų susigrąžinimo, tačiau tai turėtų padaryti neatidėliodamas.
Išsisaugokite pirkimo patvirtinimą, susirašinėjimą su pardavėju, informaciją apie pristatymą, jei prekė buvo grąžinta pardavėjui – grąžinimą patvirtinantį dokumentą, pvz., pašto siuntos kvitą.
Netikėtai paskambino ar el. laišką parašė Jūsų darbovietės vadovas? Keista, kad skambinama po darbo valandų? Būkite atsargūs! Jei prašoma atlikti skubią mokėjimo operaciją, keisti tiekėjų duomenis ir nepaisyti įmonės vidinės tvarkos – tikriausiai bendraujate su finansiniu sukčiumi.
Jeigu Jums paskambino arba gavote el. laišką iš naujo partnerių darbuotojo, neva šiam pirma savaitė ir nesusigaudo sąskaitose, būkite atidūs. Nauji darbuotojai, „pamirštos“ sąskaitos ir kiti skubos tvarka daromi pokyčiai gali būti sukčių pinklės.
Sulaukėte „tik kartą gyvenime“ pasitaikančio šanso investuoti ir užsidirbti? Atsargiai, sukčiai turi ne tik naujus veikimo principus, bet ir fiktyvių interneto svetainių, realistiškai atrodančių dokumentų ir padirbtų sertifikatų.
Tikri tarpininkai padeda savo žiniomis, o ne mygtukų paspaudimu už klientą. Jeigu kartą jau esate susigundę apgaule, nepamirškite, kad su sukčiavimu gali tekti susidurti ir ateityje. Pavyzdžiui, po kurio laiko galite sulaukti žinučių ar skambučių iš asmenų, kurie siūlys pagalbą neva susigrąžinant prarastus pinigus. „Matome, kad buvote nukentėję, Jūsų lėšos rastos“, – tariamų teisininkų ar pareigūnų pamėgta dainelė. Kad ir kaip viltingai skambėtų, neužkibkite ant kabliuko.
*Informacija parengta remiantis Lietuvos bankų asociacijos narių sukčiavimo prevencijos kampanija atpazinksukciu.lt.
Tel. numeris: +370 619 51814
El. paštas: info@kaunounija.lt
Buveinės adresas: Kęstučio g. 27, Kaunas